freelance-interactie-ontwerper

Evert Bal

Interactie-ontwerper en online copywriter.

Maakt websites en applicaties:

    • gebruiksvriendelijk
    • overtuigend
    • resultaatgericht

Bekijk mijn werk

Handige tips en artikelen

Als je dit niet leest, begrijp je het nooit

Ergens tegen zijn trekt aandacht. In reclame is het een bewuste strategie met een eigen naam. WYSA, de afkorting voor 'What You Stand Against'. En het werkt, je hebt zojuist bewijs geleverd.

Spatiesvergrotenhetleesgemak

Spatiegebruik in het Nederlands levert nogal discussies op. Er is zelfs een Facebookpagina aan gewijd.

Spaties maken het lezen makkelijker. Ik begrijp niet dat de taalbazen in ons land samengestelde woorden aan elkaar willen plakken. Grote kans dat zij nog moeten wennen aan het internet.

Waar is je nieuwsbrief?

Een nieuwsbrief schrijven is niet alleen leuk, maar levert ook veel voordelen op:

  • Met behulp van een nieuwsbrief kun je je bestaande klanten kring onderhouden.
  • Je kan door middel van links naar interessante artikelen op je website terugkerende bezoekers krijgen.
  • Door te meten kom je er achter wat je lezers interessant vinden. Maar daarover straks meer.
  • Unieke manier om in contact met je bezoekers komen. Prikkel ze dan ook om zich in te schrijven.
  • Als je marketing voornamelijk via internet loopt, wat ik aanraad, dan is een nieuwsbrief belangrijk.
  • Waarde zit niet alleen in je email lijst, maar ook in je relatie met je email lijst.
  • Twitteren en social media zijn leuk, maar is je thuisbasis ook goed?
  • De nieuwsbrief is niet nieuw, maar daarmee nog niet nutteloos.

Schrap het woord 'kunnen'

Het woord 'kunnen' is het meest misbruikte woord in de Nederlandse taal. Het staat symbool voor de omslachtigheid waarmee communicatie indirect wordt.

De scrollbar en de toekomst van scrollen

De scrollbalk deed zijn intrede in 1980. Muizen hadden nog geen scrollwieltje om gegevens over je beeldscherm te schuiven. Je sleepte wat af met die scrollbalk.

 

Toch is de scrollbalk de afgelopen jaren steeds meer op de achtergrond geraakt.

Jaagt eigenzinnig reisbureau bezoekers weg?

'Eliza was here' is een eigenzinnig reisbureau. Ze positioneren zichzelf als het reisbureau wat linksaf gaat waar anderen rechtsaf gaan. Helaas verwarren ze eigenzinnigheid met eigenwijsheid. Waar andere reisbureaus rechtsaf gaan wat betreft gebruiksvriendelijkheid, gaat 'Eliza was here' ook linksaf.

Neem een abonnement of abonneer je

Het gaat al jaren niet zo goed met de papieren krant. Steeds minder mensen hechten nog waarde aan de plof op de deurmat. Toch is het lekker om even je flikkerende scherm uit te zetten en je met de krant van vandaag op de bank te nestelen.


Ik ben al lange tijd fan van het NRC-next. Deze krant geeft het nieuws wat meer duiding met interessante achtergrond artikelen. Helaas gaat dat veranderen. Filosoof Rob Wijnberg moet als hoofdredacteur plaats maken voor een 'nieuwsmanager'. Omdat mijn abonnement binnenkort ook nog eens afloopt ben ik wat gaan rondkijken in de krantenwereld. Een mooie reden om te kijken hoe de kranten hun abonnementen online onder de aandacht brengen.

Anti-spam verjaagt klanten

Anti-spam is dat plaatje met onleesbare tekens onderaan een formulier. Na het invullen van de velden wil de website weten of je echt mens bent. Je houdt je hoofd wat schuin, komt wat dichter bij je scherm en knijpt je ogen samen om het goed te zien. Hoofdletters, kleine letters en cijfers dansen over het plaatje alsof ze niet willen dat je ze herkent.

captcha

Je hebt het formulier niet voor niets ingevuld dus je probeert er wat van te maken. Maar als het niet snel genoeg gaat is de kans groot dat je weg bent. 10 tot 20% van de bezoekers doet dat uiteindelijk ook.

Het AIDA model faalt op internet

Op de academie is ons het klassieke AIDA model voor copywriting geleerd. Een goede basis voor vele copywriters.

Het AIDA model staat voor Attention, Interest, Desire en Action.

Toch ontbreekt er een belangrijk onderdeel aan dit model.

Steve Jobs maakte techniek voor mensen

Hij was geen popster, heeft geen schilderijen gemaakt of een land bevrijdt. Ondanks al mijn onverschilligheid tegenover de Apple hype vind ik wel dat Steve Jobs iets bijzonders heeft gedaan. Moderne techniek zo gebruiksvriendelijk maken dat mensen er emotioneel van worden.

Copywriting is belangrijk bij Interface Design

Woorden zijn van groot belang in je interface. Misschien wel belangrijker dan een mooi uitschuif menu en sexy vormen. Elk woord wat je kiest is van betekenis, en onderdeel van de dialoog die de interface met je gebruiker voert. Van foutmeldingen tot titels en de call-to-action. Als er niet goed wordt nagedacht over de tekst kan dit verwarring wekken en vertrouwen schaden.

Waar is de banaan?

Websitebezoekers surfen vaak onrustig over het internet. Net aapjes, die heen en weer springen totdat ze een banaan hebben gevonden.
Het is dus belangrijk een duidelijke banaan op je website te hebben. Grote kans dat de bezoeker deze grijpt, om tot actie over te kunnen gaan.

SEO copy vs. Usable copy

SEO copywriting is schrijven voor de zoekmachine. Usable copywriting is schrijven voor de scannende lezer. Google ambieert tekst te interpreteren zoals u en ik dat doen. En dat gaat de goede kant op, maar klaar zijn ze nog niet. In hoeverre is usable copy gelijk aan SEO copy?

Interface als dialoog

De teksten van uw website zijn even belangrijk als de vormgeving. Beslissen om verder te gaan doet een bezoeker in luttele seconden. Het verhaal van de website moet aanspreken.

Jongeren en labeling

Jongeren zijn echte multi-taskers en gaan vaak fragmentarisch te werk. Toch weten ze content direct in de context te plaatsen, waardoor ze niet veel aan effectiviteit inleveren. Dit geldt ook voor de labels binnen een website.